Wim Adema

Wim Adema (1939), Vaassen

‘Na mijn opleiding Monumentale Vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten Rotterdam (1978-1984) was ik eerst non-profit werkzaam als artistiek leider van het Centrum voor Hedendaagse Beeldende Kunst ’t Oude Raadhuys te Spijkenisse (1986-1997). Voor dit centrum organiseerde ik talrijke exposities met kunstenaars en kunstreizen naar musea en kunstbeurzen in het binnen- en buitenland (o.a. de Biënnale van Venetië (4x) en de Dokumenta in Kassel (3x). Voor ’t Oude Raadhuys werd in die periode tegelijk een uitgebreid programma van creatieve cursussen en workshops opgezet. Tevens werden er korte workshops, lezingen en kennismakingsmiddagen met expositiekunstenaars gehouden.

Petra, mijn vrouw, heeft deze werkzaamheden vanaf 1998 nog een aantal jaren voortgezet.

Vanaf 1998 hervatte ik mij eigen beeldende werk, waarbij ik zocht naar nieuwe fotografische beelden. Vanuit het werken met macrofotografie en glasmateriaal ontstond het fotografisch werken in de natuur, waarbij scherpte/diepte en een beheerste scherpte/onscherpte in mijn werk steeds aanwezig bleef. Later ontstonden de grote serie ‘double images’; vanuit twee beelden ontstond een nieuw beeld. Hierna volgde de serie ‘dead flowers’, waarin fotografiebeelden met acrylverf beeldend veranderd werden. Telkens opnieuw zocht ik vanuit de grenzen van de figuratie naar nieuwe beelden.

Met Rob den Boer, eindredacteur, startte ik in 2004 het online kunstmagazine Het Beeldende Kunstjournaal. Dit magazine verschijnt nog steeds; vijf keer per jaar.

In Vaassen is vanaf 2018 Kunstkamer Vaassen van start gegaan. Dit is een kunstruimte voor hedendaagse beeldende kunst en non-profit van opzet. Aan deze kunstkamer doen 32 professionele beeldende kunstenaars uit het gehele land mee. In haar website en activiteiten is Kunstkamer gericht op het binnen- en buitenlandse kunstactiviteiten. Het contact met o.a. het IAF is hieruit mede ontstaan.’

w.adema6@kpnplanet.nl

www.wimadema01.blogspot.com